شکل جدیدی از درمان با سلولهای بنیادی و فواید  احتمالی آن برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1

 9 دسامبر 2015- شکل جدیدی از درمان با سلولهای بنیادی می تواند به بیماران مبتلا به دیابت  نوع  1 کمک کند. روش جدید پیوند سلولهای بنیادی ترکیبی، می تواند رویکرد درمانی جدیدی برای بیماران مبتلا به  دیابت نوع 1 باشد.

این تحقیق توسط دکتر Xiumin Xuمدیر برنامه ی پیوند سلولهای انسانی درموسسه ی تحقیقاتی دیابت در دانشگاه میامی  انجام شد. هدف از این تحقیق، ارزیابی ایمنی و اثرات پیوند سلولهای استرومال مزانیشمی(MSCs) استخراج شده از بند ناف بر ترشح  انسولین  بود. سلولهای MSCsنوعی از سلولهای بنیادی بالغ هستند که دارای اثرات ضد التهابی و سرکوب  کنندگی  قوی سیستم ایمنی می باشند.

محققان ابراز داشتند، سلولهای MSCsبه خودی خود قادر به ایجاد اثرات کافی برای درمان دیابت نوع 1 نیستند، بنابراین دانشمندان علاوه بر این سلولها از سلولهای تک هسته ای مغز استخوان اتولوگ (aBM-MNC) استفاده  کردند.

از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 از ژانویه ی 2009 تا دسامبر 2010 ثبت نام گردید. سن این افراد بین 18 تا 40 سال بود. دوز مورد نیاز انسولین برای این افراد کمتر از صد واحد  در روز بود و مقدار هموگلوبین A1Cآنها بین  7.5تا 10.5درصد (58.5تا 9103میلی مول درمول) گزارش  شد.

 پس از پیوند، مقدار ترشح - Cپپتید بطور چشمگیری در گروهی که پیوند سلولها را دریافت کرده بودند، افزایش یافت. کاهش مقدار – Cپپتید  یک عامل شناخته شده در دیابت نوع 1 است. در گروه کنترل که درمان استاندارد را دریافت کردند،  مقدار ترشح  - Cپپتید  به طور متوسط  7.7  درصد کاهش یافت.

 میزان هموگلوبین A1Cدر ماههای سوم، ششم، نهم و دوازدهم در بیمارانی  که پیوند سلولها را دریافت  کرده بودندف بطور چشمگیری کاهش یافت اما در گروه کنترل ثابت باقی ماند. بیمارانی که پیوند سلولهای ترکیبی را دریافت کرده بودند به موفقیت به عدم وابستگی به تزریق انسولین دست نیافتند اما مقدار نیاز آنها به انسولین بطور متوسط 29.2درصد کاهش یافت، اما دوز مورد نیاز برای بیماران گروه کنترل همچنان بدون تغییر باقی ماند.

 در هیچ یک از بیماران  گروه پیوند سلولهای بنیادی، هیچ حادثه  یا عارضه ی جانبی  جدی مشاهده نشد و تعداد بیمارانی که هیپوگلایسمی  شدید را تجربه کرده بودند درمقایسه  با گروه کنترل پایین تر بود.

 یافته های این تحقیق بصورت آنلاین  درمجله ی Diabetes Careمنتشر شد. سردبیر این مجله می گوید: این مقاله  نشان داد مداخلات درمانی می تواند حتی پس از سالها  ابتلا به  دیابت نوع 1 موثرباشد.

با اینکه این تحقیق برروی گروه کوچکی از افراد انجام گردید اما در حقیقت توانست برخی از فواید این روش را بخصوص در افراد  مبتلا به دیابت  نوع 1 برای مدت طولانی تر نشان دهد، که گامی رو به جلو محسوب می شود. برای ارزیابی کامل این مداخله  به مطالعات طولانی مدت و بزرگتر نیاز است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/dec/new-form-of-stem-cell-treatment-could-benefit-type-1-diabetes-patients-95121461.html